Co zrobić po zgubieniu dowodu osobistego?
Sprawdź poniższy artykuł, a dowiesz się niemalże wszystkiego, co niezbędne, aby uniknąć sporych problemów w razie zgubienia lub kradzieży dowodu tożsamości. Oto krótki poradnik na temat tego, jak zastrzec dowód osobisty w praktyce.
Zauważyłeś, że nie masz przy sobie dowodu osobistego? Po przeszukaniu całego mieszkania i rzeczy osobistych już wiesz, że dowód został skradziony lub po prostu go zgubiłeś? W takiej sytuacji musisz wiedzieć, gdzie zgłosić zgubienie dowodu i jak możesz zrobić to najszybciej. Zagubiony dowód tożsamości, który wciąż jest aktywny to proszenie się o kłopoty… osoby trzecie lub nawet przestępcy mogą wykorzystać go w celu, np. zaciągnięcia pożyczki na dowód przez internet!
Utrata dowodu osobistego – gdzie to zgłosić?
Zablokowanie dowodu osobistego to pierwsza czynność, jaką powinieneś zrobić tuż po zorientowaniu się o braku dokumentu. Możesz to zrobić bezpośrednio na policji – wtedy nie musisz już zgłaszać utraty dowodu w Urzędzie Miasta lub Gminy.
Uwaga! Zablokowanie dowodu osobistego, czyli po prostu jego unieważnienie odbędzie się natychmiastowo z dniem zgłoszenia faktu utraty dokumentu na policji.
Procedura zastrzeżenia dowodu osobistego jest naprawdę prosta. Wystarczy udać się na komisariat policji i zgłosić fakt zaginięcia lub ryzyka kradzieży dokumentu podając swoje dane osobowe. Możesz też potwierdzić dane, okazując, np. aktywne prawo jazdy. Pamiętaj, aby nigdy nie zwlekać zbyt długo ze zgłoszeniem – często nawet jeden dzień zwłoki może być tragiczny w skutkach, np. może to być zaciągnięcie pożyczki online na Twoje dane osobowe.
Czasowe zablokowanie dowodu osobistego – czy to możliwe?
Jeżeli Twój dowód tożsamości został wydany po dniu 4 marca 2019 roku, masz dostęp do dodatkowej usługi, czyli czasowego zablokowania dowodu osobistego. Na czym to polega? Możesz zalogować się do swojego konta eGO przy pomocy profilu zaufanego i wydać dyspozycję czasowego zawieszenia dowodu tożsamości. Taką samą procedurę dopełnisz też w urzędzie. Po znalezieniu dokumentów, możesz złożyć kolejną dyspozycję, która odblokuje Twój dowód, a Ty wciąż będziesz mógł się nim posługiwać.
Pamiętaj jednak, że zagubione dokumenty w postaci e-dowodu mogą być czasowo zablokowane tylko na 14 dni kalendarzowych. Po tym czasie (jeśli nie aktywujesz dowodu) ten zostanie bezpowrotnie unieważniony.
Jak unieważnić dowód tożsamości online? Krok po kroku
Na wstępie warto zaznaczyć, że koszt zablokowania zgubionych dokumentów wynosi okrągłe 0 złotych. Oznacza to, że w sytuacji awaryjnej zarówno dzwoniąc na policję, jak i blokując dokument online, nie narażasz się na żadne dodatkowe wydatki. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak zastrzec dowód osobisty lub zgłosić jego uszkodzenie, lub utratę oto kilka kroków:
- Zaloguj się do serwisu internetowego gov.pl i kliknij przycisk Wyślij zgłoszenie.
- Wybierz sprawę, której dotyczy zgłoszenie: utrata, zniszczenie lub czasowe zawieszenie dowodu tożsamości.
- Wybierz urząd, do którego kierujesz sprawę.
- Kliknij przycisk unieważnij dowód.
- Podpisz dokument swoim e-podpisem zaufanym na stronie pz.gov.pl.
- Potwierdź operację kodem SMS.
Po dopełnieniu formalności na skrzynkę profilu ePUAP otrzymasz zaświadczenie o zgłoszonej utracie dowodu, uszkodzeniu lub jego zablokowaniu – zgodnie z dyspozycją.
Zablokowanie dowodu osobistego – z tym nie warto zwlekać!
Musisz zapamiętać, że utrata dowodu osobistego to często spory problem, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdzie często dochodzi do nadużycia danych osobowych. Obecnie dużym zagrożeniem mogą być nawet chwilówki przez internet.
To często skutkuje tym, że osoba z zaginionym dowodem tożsamości nawet nie wie o tym, że stała się posiadaczem chwilówki – często takie sprawy wychodzą dopiero po wielu miesiącach, kiedy firma pożyczkowa wszczyna proces windykacji długu. Głównie z tego względu nie warto zwlekać, kiedy zgubisz swój dowód osobisty lub podejrzewasz jego kradzież – zgłoś ten fakt na policji lub w urzędzie od razu, a na pewno unikniesz wielu problemów.