Pozyczka-ratalna.pl

Błędny przelew bankowy – co robić?

Niektórzy z nas miesięcznie wykonują kilka lub nawet kilkanaście przelewów. Dziś niemal każdą płatność można zrealizować online. Współczesność daje nam narzędzia technologiczne, dzięki którym nasze pieniądze dotrą do adresata w ciągu kilku sekund. Przelewem płacimy między innymi czynsz za mieszkanie, rachunki za prąd, gaz czy abonament telewizyjny. Co jednak w sytuacji, gdy dokonamy błędnej transakcji?

Czasami źle wpisane dane, nieraz zmęczenie lub chwilowa dekoncentracja są powodem pomyłki. W gąszczu tysięcy informacji, jakie docierają do nas każdego dnia, wielu wiadomości mailowych lub SMS, kilkukrotne sprawdzenie danych w systemie płatności elektronicznej banku graniczy z cudem. Jeśli nie potrafimy uniknąć pomyłki, warto abyśmy poznali skutki źle wysłanego przelewu. Czy mamy się czego obawiać? Czy można cofnąć błędny przelew?

Spis treści:

Pomyłkowy przelew na konto – błędna kwota

Tego rodzaju błędy zdarzają się bardzo często. Czasami źle postawimy przecinek lub zwyczajnie pomylimy koszt zakupów. Jeśli wysyłamy pieniądze do osoby prywatnej, nie powinno być żadnego kłopotu. W przypadku przesłania większej kwoty, powinniśmy od razu skontaktować się z adresatem i umówić się, że odeśle nam nadpłatę. W innym przypadku możemy przecież wykonać drugą operację i wyrównać kwotę. Co jednak jeśli za pomocą przelewu opłacamy zakupy online?

Ze sklepem internetowym nie pójdzie nam bowiem tak prosto, ale spokojnie – z każdej sytuacji można znaleźć wyjście. Prawdopodobnie skończy się na kontakcie z firmą, wyjaśnieniem zaistniałych okoliczności, a także dłuższym okresem oczekiwania na zamówiony produkt.

Pomyłkowy przelew a okoliczności

Ile razy przydarzyło się, że po naciśnięciu polecenia „Wykonaj płatność” nie byliśmy pewni, czy wysłaliśmy przelew pod właściwy adres. Pomyłka może przybrać różne oblicze. Nie zawsze wina musi leżeć po naszej stronie. Często zdarza się przecież tak, że pomyłkowy przelew na konto następuje z powodu tego, że ktoś podał nam zły numer rachunku. W praktyce to jeden z najgorszych pod względem konsekwencji błędów. O ile nic złego nie stanie się, gdy wpiszemy mniej niż 26 cyfr, o tyle sporym kłopotem okaże się pomylenie samego numeru konta.

Jedyną przeszkodą do wysłania przelewu będzie wtedy to, że system bankowy nie znajdzie takiego numeru. W innym przypadku, transakcja zostanie zrealizowana, a nasze pieniądze trafią do złego odbiorcy. Instytucje bankowe obecnie bardzo szybko księgują operacje, ale przy odrobinie szczęścia i refleksu możemy jeszcze interweniować w placówce i anulować przelew.

Błędny przelew a zwrot środków

Co w przypadku, gdy wykonamy błędną transakcję, a nieuprawniony adresat odmówi oddania nam przelanej kwoty? Do sytuacji takiej dochodzi niezwykle rzadko. Większość kończy się sukcesem. Mimo to nadawcę chronią przepisy prawne. W myśl artykułu 405 Kodeksu Cywilnego mamy wówczas do czynienia z instytucją bezpodstawnego wzbogacenia się. W praktyce dochodzi do niego, gdy ktoś bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem innej osoby. Jest on wówczas zobowiązany do „wydania korzyści w naturze, a gdyby to nie było możliwe, do zwrotu jej wartości”.

Po otrzymaniu informacji o konieczności zwrotu środków ”szczęśliwy” odbiorca ma 30 dni na odesłanie pieniędzy. Odpowiedzialny za całą operację jest bank. Instytucja z większą skutecznością może bowiem wyegzekwować płatność, dodatkowo, gdy nastąpi po ustalonej dacie, od całości kwoty mogą zostać naliczone odsetki karne. Oczywiście tego typu usługa kosztuje, ale jak to mówią: za błędy trzeba płacić. Perspektywa otrzymania wysłanych pieniędzy w całości jest jednak warta swojej ceny, szczególnie wtedy, gdy mówimy o wysokich kwotach.

Brak informacji o adresacie

Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest także przekręcenie nazwiska adresata. Podobnie może być z jego adresem zamieszkania (miasto, kod i ulica), choć coraz więcej banków odchodzi od konieczności jego wpisywania. Zazwyczaj wystarczą podstawowe dane osobowego odbiorcy oraz numer konta bankowego. Tego rodzaju pomyłka nie powoduje większych kłopotów, w wielu sytuacji nie trzeba jej nawet korygować ani wyjaśniać bankowi. Pieniądze, mimo błędów, dotrą do osoby, do której należy wskazany numer rachunku.

Ochrona danych osobowych

Całą procedurę zwrotu środków monitoruje bank, ponieważ tylko ta instytucja zna dokładne dane osoby, która odebrała przelew. Bank nie ma bowiem prawa podawać nikomu informacji o adresacie. Są one chronione przepisami prawa. Z formalnego punktu widzenia, bank działa niejako w imieniu nadawcy pieniędzy. Z tego powodu zwracane pieniądze trafią najpierw na specjalny rachunek techniczny, który ma zachować prywatność osoby, która była adresatem błędnego przelewu.

Podałem zły numer konta – co dalej?

W przypadku podania złego numeru konta postępuj zgodnie z poniższym schematem:

  1. Jeżeli od zlecenia przelewu nie minęło wiele czasu, to jest szansa na cofnięcie go przez bankowość internetową lub rozmowę z konsultantem banku. Taka szansa nie dotyczy wszelkich przelewów natychmiastowych.
  2. Kolejna możliwość to zwrócenie się bezpośrednio do instytucji lub osoby, do której został nadany zły przelew – uczciwa osoba nie powinna mieć problemu ze zwrotem. Jeśli nie wiesz, do kogo nadany został przelew to przejdź do kolejnego punktu.
  3. Poinformuj bank o błędnym przelewie. Ten ma obowiązek skontaktowania się z odbiorcą przekazu. Odbiorca ma wtedy 30 dni na zwrot środków.
  4. Gdyby adresat złego przelewu nie chciał zwrócić pieniędzy, to pozostaje jedynie zwrócić się do policji z tytułu art. 405 Kodeksu Cywilnego o bezpodstawnym wzbogaceniu się. Być może konieczna rozprawa sądowa w postępowaniu cywilnym. Gdy sąd nakaże zwrot pieniędzy, egzekucją naszych środków zajmie się komornik.
Zostaw ocenę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Weź pożyczkę
mies.